Answered

Hoe zorg ik ervoor dat de vakantiedagen worden berekend op basis van uren per week in plaats van dagen per week?


Userlevel 3
Badge +10

Hoi allemaal!

Hoe zit dit bij jullie?

Stel dat 40 uur per week het reguliere aantal uur binnen een organisatie is en er binnen deze organisatie 200 verlofuren zijn per medewerker. Dan ga ik ervan uit dat als een medewerker 30 uur per week werkt, hij/zij 150 verlofuren krijgt. Gebaseerd op het aantal werkuren per week.

 

Als ik kijk in Personio gaat dit anders. Een medewerker bij ons die 30 uur per week werkt, verdeeld over 5 dagen, krijgt 200 uur (het volledige) verlof. Personio kijkt dus naar dagen per week in plaats van uren per week.

 

Is dit jullie ook opgevallen en hoe lossen jullie dit op?

 

Groeten, Marielle

icon

Best answer by marielle.van.wieringen 12 January 2022, 09:50

View original

11 replies

Badge

Marielle,

Ik kan je niet verder helpen, maar deel je mening dat het niet lijkt te werken in de huidige opzet van Personio. 

Dit is nogal vreemd, omdat men wel ‘uren’ heeft geïntroduceerd voor verlof, naast ‘dagen’. In mijn ogen is dit dus een omissie die men, met enige spoed, dient recht te zetten.

Groet van Kees

Userlevel 2
Badge +2

Hoi Marielle, 

 

Mogelijk dat je bij ‘Attendance’ nog een 4o-urige werkrooster heb staan. Als je die aanpast naar 30 uur, dan wordt als het goed is het juiste aantal verlofuren berekend.

 

Gr Tim

Userlevel 3
Badge +10

Hoi Marielle, 

 

Mogelijk dat je bij ‘Attendance’ nog een 4o-urige werkrooster heb staan. Als je die aanpast naar 30 uur, dan wordt als het goed is het juiste aantal verlofuren berekend.

 

Gr Tim

 

Hoi Tim, bij Attendance staat al een werkrooster voor 30 uur. Maar dan nog wordt het verlofsaldo niet berekend op basis van het aantal uren (30) maar op basis van het aantal dagen (5). Snap jij het?

 

 

Userlevel 2
Badge +2

Hi Marielle, 

Als het een onregelmatig werkrooster is (dus om de week een dag vrij). Dan gaat de berekening naar mijn weten altijd verkeerd. Je zult dan handmatig het saldo moeten aanpassen.

Als een regelmatig werkrooster geldt. Dan moet het volgende als het goed is werken:

  1. klik op de drie puntjes in de rechter bovenhoek en klik change schedule
  2. selecteer het working hour schedule: onderaan het drop-down menu kan je een custom rooster maken ( met bijvoorbeeld 5 x 6 uur).
  3. Selecteer het juiste rooster m.i.v. de datum van ingang.

Als het goed is wordt dan het saldo correct berekend.

Userlevel 3
Badge +10

Nou dat heb ik allemaal gedaan, maar dan nog krijgt de medewerker een volledige aanspraak op het verlof van 200 uur. Dus puur omdat de medewerker 5 dagen van de maximale 5 dagen werkt, vindt Personio dat zij recht heeft op het gehele verlof.

 

Ik heb dit net ook bevestigd gekregen van Support:

“Als ik het goed begrijp zou een werknemer met een 30-uur contract, 150 uur aan vakantiedagen moeten krijgen, in plaats van de volledige 200 uur.
Helaas gebeurt dit niet automatisch. Zoals je inderdaad vermeld hebt wordt de aanspraak berekend aan de hand van het aantal dagen dat een werknemer werkt.
In het geval van Medewerker X is het zo dat zij 5 dagen per week werkt. Personio ziet in dit geval 5 dagen als een volledige werkweek en geeft Medewerker X daarom de volledige vakantie aanspraak.”

 

Dus ik ben benieuwd hoe dat bij jou gaat bij medewerkers die niet de volledige 8 uur op een werkdag maken?

Userlevel 2
Badge +2

Hi Marielle, 

Ik ben na jouw bericht ook gaan twijfelen. Ik heb maar 1 medewerker die minder dan 8 uur per dag werkt, en na die te hebben nagelopen zie ik dat je inderdaad gelijk hebt. Mijn collega bevestigt dit ook. 

Komt er dus helaas op neer dat het een handmatige correctie moeten worden gedaan als Personio hier niks in kan betekenen -_-

Excuses voor de verwarring. 

Gaf support wel aan of/wanneer zie dit probleem gaan oplossen?

 

Gr Tim

Userlevel 1
Badge +1

Hi Marielle en Tim,

Ik heb jullie feedback over de berekening van de verlof aanspraak doorgegeven aan ons Product Team. Als je graag meer zichtbaarheid wil geven aan de feedback, adviseer ik om het idee te posten in the Ideation Area (in het Engels).

Op die manier kunnen andere gebruikers het idee upvoten als ze het ermee eens zijn en eventueel hun commentaar toevoegen. Ons Product Team kijkt regelmatig naar de Ideation Area en welke ideeën populair zijn. Ons Community Team zal je op deze manier ook op de hoogte houden van updates over je idee.

Om te zien hoe je het beste een idee kunt posten, zie het volgende artikel:

 

Userlevel 3
Badge +10

Hi Marielle, 

Ik ben na jouw bericht ook gaan twijfelen. Ik heb maar 1 medewerker die minder dan 8 uur per dag werkt, en na die te hebben nagelopen zie ik dat je inderdaad gelijk hebt. Mijn collega bevestigt dit ook. 

Komt er dus helaas op neer dat het een handmatige correctie moeten worden gedaan als Personio hier niks in kan betekenen -_-

Excuses voor de verwarring. 

Gaf support wel aan of/wanneer zie dit probleem gaan oplossen?

 

Gr Tim

 

Ja helaas is het dus echt zo. En bij onze organisatie werkt best een aantal medewerkers minder dan 8 uur op een dag. Veel handmatige aanpassing dus. Ik zal het topic toevoegen in de Ideation!

Userlevel 4
Badge +9

Hey!

Zeker een interessant topic - ikzelf loop er binnen mijn organisatie ook tegenaan.

Nog een volgend feit waar wij tegenaan lopen:

Wanneer je de dagen/ uren van een medewerker automatisch aanpast naar een dagen/ urensaldo die klopt, dan heb je vervolgens problemen met wanneer deze personen verlofdagen op gaat nemen. Wanneer je verlof neemt op een dag dat je niet een volledige dag werkt (bijvoorbeeld 4 uur) dan rekent Personio dit als een volledige dag. Hierdoor hebben je collega's opeens minder dagen per jaar te besteden. 

 

Ik heb daarom aan mijn collega's (die halve dagen werken) meegegeven dat ze die dagen apart moeten doorgeven in Personio. Zo dalen hun verlofdagen niet opeens extreem. 

 

Groeten,

Wendy

 

Badge

@marielle.van.wieringen Heb je een link naar het ideation topic? Dan ‘vote’ ik zeker.

Userlevel 3
Badge +10

Hier is de link naar het Ideation topic. Stemmen helpt!

 

 

Your reply