Skip to main content

Hi all, ik ben ook nieuw hier. Momenteel werkzaam bij Channable als HR adviseur.

Ik heb een niet-Personio-gerelateerde vraag, maar ik begrijp dat dat geen vereiste is.

Wiij hebben bij Channable aardig wat medewerkers die op een Tijdelijk (Partner) Visum in Nederland mogen werken. In het geval van bijvoorbeeld een relatiebreuk is het niet vanzelfsprekend dat de medewerker aanspraak maakt op een ander type visum/werkvergunning.

Hebben jullie hiervoor een ontbindende voorwaarde opgenomen in het arbeidscontract? Ben benieuwd naar de ervaringen en hoor graag hoe jullie hier mee omgaan.

Alvast bedankt!

Gr Tim 

Hoi @Tim
bedankt voor het plaatsen van je vraag in de Groep! 😊

Ik zal een aantal gebruikers in Nederland taggen die je wellicht kunnen helpen: @TaraLauwers@GSG Conner@sylviaolsthoorn@Dide@Dennis Stolze@Tessa@BlancoFintech 

Hi @Tim ,

Hopelijk is je vraag ondertussen al beantwoord!

Wij werken niet met collega's die op een werkvisum bij ons komen werken. In je bericht is me niet duidelijk of deze personen via het IND bij jullie komen werken. Mocht dat wel zo zijn, dan heb je als werkgever ook plichten naar het IND toe om de collega te verzoeken weer terug te keren naar het thuisland. 

Zelf zou ik de arbeidsovereenkomst laten lopen tot het moment dat het werkvisum zal aflopen. Als je spreekt over een tussenstijdse ontbinding van de arbeidsovereenkomst, terwijl deze persoon op een werkvisum voor jullie werkt. Dan stopt het werkvisum niet en behoud je als werkgever wel de plicht naar het IND toe om deze persoon te verzoeken weer terug te keren naar het thuisland. De (ex-)werknemer mag, naar mijn weten, wel op het huidige werkvisum die jullie voor hem hebben geregeld, ander werk vinden. Bij die werkgever zou deze weer een werkvisum kunnen vaststellen.

Ik zal deze regels zeker opnemen in het arbeidscontract. Zo zijn de verwachtingen helder. Neem daarnaast contact op met een arbeidsjurist of het IND om er zeker van te zijn wat jullie plichten blijven als werkgever.

Ik ben benieuwd naar wat je uiteindelijk in de arbeidsovereenkomst plaatst. Mogelijk dat wij als organisatie er op een later moment hiermee te maken krijgen.

Groetjes,

Wendy

Hi @Wendy

Excuses voor de late reactie! Ik was een paar weken op vakantie :)

Deze mensen komen bijvoorbeeld op een partnervisa bij ons werken. En die kan naar mijn weten tussentijds beindigen indien de relatie eindigt. 

Ik heb er naar laten kijken en we gaan waarschijnlijk voor onderstaande clause (XXX = werkgever) : 

Every employee within XXX must have a valid work permit and/or residence permit and meet the requirements to work legally in the Netherlands. If the work permit and/or residence permit is withdrawn or a request for prolongation thereof is denied during the term of this employment agreement, or the employee otherwise loses his/her right of residence and/or his/her right to be legally employed in the Netherlands, this employment contract will end by operation of law on the date of the withdrawal/ending of the work permit and/or residence permit. When the work permit and/or residence permit is withdrawn with retroactive application, the employment agreement ends by operation of law on the day that the IND and/or the UWV and/or the competent authority have notified the employee and/or XXX. Employee is obliged to provide information regarding this matter to XXX as soon as possible. This clause is seen as a resolutive condition (ontbindende voorwaarde).

Your reply